-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1721 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

آيا هر كس در لحظه مرگش شهادتين را نگفت و رفت، عاقبت به شر ميشود؟

چنين نيست كه هر كس در پايان عمرش شهادتين را بر زبان جاري نكند، عاقبت به شر ميشود، معيار در مسلمان و يا كافر بودن، نيز در سعادت و شقاوت به گفتن شهادتين در حالت اختضار و پايان زندگي نيست.

استحباب شهادتين براي محتضر بدين جهت است كه در اين لحظه حساس ممكن است شيطان ايمانش را بربايد و او در پايان زندگي كافر گردد.

در شماري از روايات آمده است كه وقتي مؤمن ميخواهد از دنيا برود، شيطان به سراغ او ميآيد و به هر وسيلهاي با نويدها و وعدهها ميكوشد تا ايمان او را متزلزل كند و آن را بزدايد، ولي مؤمن واقعي تسليم نميشود و فريب نميخورد.

امام صادق (ع) فرمود: ما من أحد يحضره الموت الا و كل به ابليس من شيطانه ان يأمره بالكفر و يشككه في دينه حتي تخرج نفسه فمن كان مؤمناً لم يقدر عليه فاذا حضرتم موتاكم فلقنوهم شهادة أن لا اله الا الله و أن محمداً رسول الله (ص) حتي يموت؛(1) تمامي كساني كه در آستانه مرگ قرار ميگيرند، ابليس يكي از شياطين خود را مأموريت ميدهد كه نزد او رود و ايمان وي را بربايد. مؤمن واقعي تسليم شيطان نميشود و شبهاتش در دل او جاي نميگيرد. هر وقت بر بالين محتضر حاضر ميشويد، براي اين كه ايمانش تقويت شود، به او شهادتين را تلقين كنيد، تا جان بسپارد. در خاتمه بايد توجه داشت كه اين همه دلالت بر آن ندارد كه اگر تلقين گفته نشود يا در اثر مشكلي شهادتين بر زبان جاري نگردد، شخص كافر از دنيا رفته و يا عاقبت به شر شده است.

پينوشتها:

قدس سره - كليني، كافي، ج عليهاالسلام، ص عليهاالسلامرضي الله عنهقدس سره.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.